SIGNALIS - Hororová akční adventura vzdává hold PlayStation klasikám.
20.05.2023 l Autor: Keeper
Přečteno: 844x
Vývoj hry začal v německém dvojčlenném studiu Rose-Engine již v roce 2014. O neuvěřitelných osm let později vyšla na všechny běžné platformy - PC, Xbox One, PS 4 a Nintendo Switch. Na svědomí ji má Barbara Wittmannová, Jurij Stern a dva hudební skladatelé.
Než se o čemkoliv rozepíšu, popíšeme si hru jako takovou. Signalis je indie hororová survival akční hra s puzzle prvky. Herně i grafikou má nejblíž ke starým Resident Evil z prvního Playstationu, monstra jako by byly vystřižená ze Silent Hill, prostředí trochu připomíná Alien Isolation a celé je to říznuté japonským stylem anime. A teď něco o příběhu...
Ten je vyprávěn hodně specificky, různými úryvky, střihy, náznaky. Často jsem měl problém vůbec pochopit, co se mi hra snaží říct a nakonec jsem musel nahlídnout do vod internetu, abych si pár věcí trochu objasnil. Je to vlastně ale špatně? Hra mě totiž zaujala a zajímala mě i po konečném dohrání. Takže vlastně dobrý. Hrajete za androida, Repliku jménem Elster (LSTR). Po probuzení v komoře na havarované lodi se rozhodnete hledat vaši přidělenou Gestalt partnerku - Ariane. Elster se při putování dostane do těžebního zařízení Sierpinski-23 s fotografií ženy, připomínající Ariane. Tam se poprvé setkáte s Adlerem, který zoufá nad osudem velitelky Falke. Nemá cenu ale cokoliv dál prozrazovat. Je potřeba si hru projít a udělat si obrázek sám.
A to doslova, protože hra nic jednoznačně nevysvětlí. Příběh je poměrně náročný a je potřeba si jednotlivé úryvky pospojovat, popřípadě domyslet. Podobně náročné jsou i hádanky rozseté po celém světě hry Signalis. Není to myšleno negativně, naopak! Většina puzzlů je docela jednoduchých, protože se pohybujete v relativně přímočarém světě. Některé mi ale daly zabrat a jeden trezor jsem musel otevřít zcela na náhodu stylem pokus - omyl. To oceňuji, protože dnešní hry vás většinou vedou až příliš okatě za ručičku. Podle stylu vašeho hraní se pak spustí konečná animace. Jsou čtyři, včetně jedné bonusové. Mně se přehrála sekvence "Promise" kvůli údajně agresivnímu průchodu hrou. Cožee?
Vaše Elster používá šestimístný inventář. To není zrovna velký úložný prostor a hra je za to veřejně kritizována. Já to zdaleka neviděl tak negativně. Vnímám to jako další herní prvek. Hráč si musí předem rozmyslet, co si sebou k putování vzít. V opačném případě se bude stále vracet k truhle. Trošku mě zamrzelo, že hra automaticky použije předmět potřebný ke zdolání překážky, pokud jej máte u sebe. Dovedl bych si představit, že budu vybírat vhodný předmět z inventáře po vzoru adventur. Kromě inventáře lze zobrazit herní mapu, která je mimochodem skvělá a přehledná. Dále je k dispozici rádio, nebo archív posbíraných textů.
Akční část je velmi důležitá. Monstra lze zabíjet několika typy zbraní, jako například pistolí, brokovnicí, nebo samopalem. Samotná zbraň s plným zásobníkem představuje jeden slot v inventáři, pokud chcete nosit záložní zásobník, zabere další slot. Do výbavy se bude hodit ještě svítilna, nebo světlice. Světlice tady neslouží ani tak na světlo, jako spíš na spalování monster. Pokud je nespálíte, je velká šance, že se po nějaké době znova zvednou a půjdou po vás. Jenže munice je omezené množství, proto je potřeba s likvidováním nepřátel nakládat rozumně, podobně jako s inventářem zmíněným výše. Při zaměrování vás navede laserový paprsek, pokud máte v dosahu nepřítele, zaměřovač se na něm uzamkne a začne se zmenšovat. Čím je menší, tím je vaše snažení úspěšnější. Kromě zabíjení ale budete většinu času pobíhat a hledat klíče, kódy, nebo řešit hádanky, umožňující postup dále hrou.
Na závěr něco o grafice. Na první pohled je jasné, že se drží specifického tématu, ehm, jak ho popsat.. Nejlépe bych jej vystihl, jako retro analogový futurismus. Něco podobného je k vidění v Alien Isolation. Na stolech jsou staré počítače, lze získat VHS kazetu, nebo disketu s důležitými daty. Interface je také výrazně stylizovaný, ale jde si zvyknout. Oproti tomu postavy, jako by z oka vypadly japonským anime seriálům. Audio bravůrně dokresluje atmosféru. Jedná se hlavně o děsivé analogové tóny, nebo jemný hudební podkres. Mrzí mě asi jen poměrně stereotypní náplň hry. Děláte většinou pouze dvě činnosti. Zabíjíte monstra a sbíráte předměty, nebo přístupové kódy. Lehce nesrozumitelně podané vyprávění příběhu, nebo až příliš jednoduchá 3D grafika v bližších záběrech, to už jsou jen takové drobnosti. Signalis je jedna z nejlepších akčně hororových retro her.